How do I create more stable collision handling with Godot collision detection and verlet integration?

I have been working for a few weeks on creating a rope simulation for a project in Godot. No in engine features had the functionality I wanted, so I’ve been trying to create it myself, using verlet integration to create the rope behavior.

However, the collision handling is what I’ve been having issues with. I’m currently looking for solutions to get my rope simulation to collide with stability, being able to rest and slide off of surfaces with little jittering. Currently, my code is vaguely functional, but the rope does not rest in place on a surface and it is constantly clipping and bouncing on the edge of the surface it’s colliding with. I’m not looking for extreme accuracy, just stability, performance, and being generally believable.

for contact_index in range(0, contact_points.size(), 2):
            var contact_1 = p.position
            var contact_2 = contact_points[contact_index + 1]
            var contact_axis = contact_2 - contact_1
            var movement_float = (p.radius * 1.05) - contact_axis.length()
            var percentage = abs(movement_float) / contact_axis.length()
            var movement_vector = contact_axis * percentage
            var new_pos = p.position - (movement_vector * 5)
            point_positions[point] = new_pos
            point_prev_positions[point] = contact_2

Currently the program finds all the collision points in a separate method and then sends them to the above loop. contact_1 is the position of the colliding point (An Area2D with CollisionShape2D) and contact_2 is the point on the surface it is colliding with. point_positions and point_prev_positions are the collection of Vector2 positions that represent the points on the rope. The body_shape_entered and body_shape_exited signals are what I’m using for collision detection.

I’ve tried moving the points along the vector the exact distance away to leave the colliding body, However, this does not function as I want. It results in the points remaining inside the body and continuing to jitter and adjust itself, because it is being affected by gravity which pulls it right back into the body if it is above it.

There are some constants that are being used in the code. They have just been attempts to adjust the distance moved by different amounts on collision. They aren’t necessarily representative of anything else in the program.

I have done a lot of research on vector math and collision handling for this project, but I understand that my knowledge is still amateur, so feel free to send me any resources that you think would be helpful. Thanks!

New contributor

coopy c is a new contributor to this site. Take care in asking for clarification, commenting, and answering.
Check out our Code of Conduct.

Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức sự kiện 5 sao Thông tin về chúng tôi Dịch vụ sinh nhật bé trai Dịch vụ sinh nhật bé gái Sự kiện trọn gói Các tiết mục giải trí Dịch vụ bổ trợ Tiệc cưới sang trọng Dịch vụ khai trương Tư vấn tổ chức sự kiện Hình ảnh sự kiện Cập nhật tin tức Liên hệ ngay Thuê chú hề chuyên nghiệp Tiệc tất niên cho công ty Trang trí tiệc cuối năm Tiệc tất niên độc đáo Sinh nhật bé Hải Đăng Sinh nhật đáng yêu bé Khánh Vân Sinh nhật sang trọng Bích Ngân Tiệc sinh nhật bé Thanh Trang Dịch vụ ông già Noel Xiếc thú vui nhộn Biểu diễn xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức tiệc uy tín Khám phá dịch vụ của chúng tôi Tiệc sinh nhật cho bé trai Trang trí tiệc cho bé gái Gói sự kiện chuyên nghiệp Chương trình giải trí hấp dẫn Dịch vụ hỗ trợ sự kiện Trang trí tiệc cưới đẹp Khởi đầu thành công với khai trương Chuyên gia tư vấn sự kiện Xem ảnh các sự kiện đẹp Tin mới về sự kiện Kết nối với đội ngũ chuyên gia Chú hề vui nhộn cho tiệc sinh nhật Ý tưởng tiệc cuối năm Tất niên độc đáo Trang trí tiệc hiện đại Tổ chức sinh nhật cho Hải Đăng Sinh nhật độc quyền Khánh Vân Phong cách tiệc Bích Ngân Trang trí tiệc bé Thanh Trang Thuê dịch vụ ông già Noel chuyên nghiệp Xem xiếc khỉ đặc sắc Xiếc quay đĩa thú vị
Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa
Thiết kế website Thiết kế website Thiết kế website Cách kháng tài khoản quảng cáo Mua bán Fanpage Facebook Dịch vụ SEO Tổ chức sinh nhật