How can I structure my code when I have orthogonal arrays of features?

Example:

You have a game with different schools of magic (fire, ice, etc). Each school has a set of properties that pertain to independent features of the game, such as:

  • strings to be displayed on the GUI (generic data stored in memory)
  • graphics, sounds, and other files to be loaded as necessary
  • different behaviours (code), e.g. each school of magic has a different interaction with various terrain types

I can think of two designs for implementing this, but I don’t particularly like either of them.

  1. I could make an abstract MagicSchool class that contains all the various properties of a given school. This makes the MagicSchool class dependent on many distinct features of the game (GUI, SFX, other areas of game logic etc), which seems like an unnecessary mixing of concerns (something of a god class).
  2. I could put the GUI/SFX/etc data for each school in the GUI/SFX/etc systems as arrays. But then the code for the magic schools gets scattered all across the project (albeit in very logical places).

So in this case, there are two axes along which to structure code: the various magic schools, and the various features in which the schools feature.

In terms of clarity and maintainability, which of the above two solutions should I prefer? Or perhaps there’s another way I haven’t considered yet?

3

I’m not sure I fully understand the problem, let’s say what if we do it this way (in a Java-like language):

Define interface‘s for your three bullets, say GUI, FX and Behavior. For example:

interface GUI {
    String name();
    ....
}

interface FX {
    Image image();
    Sound sound();
    ....
}

interface Behavior {
    Interaction interact(Terrain t);
    ....
}

Each abstract MagicSchool is a product of objects drawn from each of the above interface:

abstract class MagicSchool(GUI gui, FX fx, Behavior b) {
    GUI gui();
    FX fx();
    Behavior behavior();
}

To display a school’s GUI element, we can do something like:

System.display(school.gui().name());

Now for example, you want to define Fire:

class FireGUI implements GUI { .... }
class FireFX implements FX { .... }
class FireBehavior implements Behavior { .... }

Now you define FireSchool as the product of these, overloading the constructor:

class FireSchool = MagicSchool {
    FireSchool() {
        super(new FireGUI(), new FireFX(), new FireBehavior());
    }
}

Or if you don’t actually need a new class, just define ad-hoc schools and behavior:

iceSchool = new MagicSchool(new GUI() { /* Ice GUI */ },
                            new FX() { /* Ice FX */ },
                            new Behavior() { /* Ice behavior */ });

Java doesn’t have a convenient way of doing higher-order functions, so I promote GUI, FX, Behavior to the level of interface to reduce syntactic burden at a few places. If your language has first-class functions, just define all those as objects.

Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức sự kiện 5 sao Thông tin về chúng tôi Dịch vụ sinh nhật bé trai Dịch vụ sinh nhật bé gái Sự kiện trọn gói Các tiết mục giải trí Dịch vụ bổ trợ Tiệc cưới sang trọng Dịch vụ khai trương Tư vấn tổ chức sự kiện Hình ảnh sự kiện Cập nhật tin tức Liên hệ ngay Thuê chú hề chuyên nghiệp Tiệc tất niên cho công ty Trang trí tiệc cuối năm Tiệc tất niên độc đáo Sinh nhật bé Hải Đăng Sinh nhật đáng yêu bé Khánh Vân Sinh nhật sang trọng Bích Ngân Tiệc sinh nhật bé Thanh Trang Dịch vụ ông già Noel Xiếc thú vui nhộn Biểu diễn xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức tiệc uy tín Khám phá dịch vụ của chúng tôi Tiệc sinh nhật cho bé trai Trang trí tiệc cho bé gái Gói sự kiện chuyên nghiệp Chương trình giải trí hấp dẫn Dịch vụ hỗ trợ sự kiện Trang trí tiệc cưới đẹp Khởi đầu thành công với khai trương Chuyên gia tư vấn sự kiện Xem ảnh các sự kiện đẹp Tin mới về sự kiện Kết nối với đội ngũ chuyên gia Chú hề vui nhộn cho tiệc sinh nhật Ý tưởng tiệc cuối năm Tất niên độc đáo Trang trí tiệc hiện đại Tổ chức sinh nhật cho Hải Đăng Sinh nhật độc quyền Khánh Vân Phong cách tiệc Bích Ngân Trang trí tiệc bé Thanh Trang Thuê dịch vụ ông già Noel chuyên nghiệp Xem xiếc khỉ đặc sắc Xiếc quay đĩa thú vị
Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa
Thiết kế website Thiết kế website Thiết kế website Cách kháng tài khoản quảng cáo Mua bán Fanpage Facebook Dịch vụ SEO Tổ chức sinh nhật