Float values get rounded creating a Hex Grid in Unity

My code generates a grid with a specified width and height and Instantiates a “hexTilePrefab” at the calculated floating point positions. The prefab has a class “HexTile” attached to it. Within HexTile “TileCoordinates” is defined as:
public Vector2 TileCoordinates { get; set; }
As seen in the comments of my code, assigning the directly by using a new Vector2() rounds the coordinates. As an example view image 2, where the coordinates are x=0.5 and y=0.86, but the code produces x=1 and y=1. Only if I assign the x and y values separately to a vector and then assign that vector to the coordinates, they are not rounded and are correctly established.

I would like to understand why this is the case, as I don’t see how a Vector2 would automatically round any values. Thanks in advance!

I used the Console to keep track of the xPos and yPos values at all times and they always seemed to be correct. But right after tile.TileCoordinates = new Vector2(xPos, yPos); would be called and I would print out the TileCoordinates, they would suddenly be rounded.

I also asked ChatGPT 4o and didn’t really get any further (to no surprise) 🙂

Here is the code as text:

void GenerateBoard()
{
    for (int x = 0; x < width; x++)
    {
        for (int y = 0; y < height; y++)
        {
            float xPos = x * tileOffsetX + (y % 2 == 0 ? 0 : tileOffsetX / 2);
            float yPos = y * tileOffsetY;
            
            GameObject hexTile = Instantiate(hexTilePrefab, new Vector2(xPos, yPos), Quaternion.identity);
            
            HexTile tile = hexTile.GetComponent<HexTile>();
            
            // xPos e.g. = 0.5 
            // yPos e.g. = 0.86
            
            // works, coordinates are not rounded
            var vector2 = tile.TileCoordinates;
            vector2.x = xPos;
            vector2.y = yPos;
            tile.TileCoordinates = vector2; 
            //-->                               tile.TileCoordinates = (0.5, 0.86)
            
            // doesn't work, coordinates are rounded
            tile.TileCoordinates = new Vector2(xPos, yPos);
            
            //-->                               tile.TileCoordinates = (1, 1)
            
            /*
                why???
                TileCoordinates is a Vector2, xPos and yPos are floats
                in HexTile defined as:
                public Vector2 TileCoordinates { get; set; }
            */                
        }
    }
}

New contributor

SoggyEyeball is a new contributor to this site. Take care in asking for clarification, commenting, and answering.
Check out our Code of Conduct.

1

Vector2 values do not round values. ToString of Vector2 does by default round to 2 decimal places, but this is only when printing them out. The actual values are not affected.

Note that 0.86 is not the correct value for a hexagon. It should be sin(60) or sqrt(3f/4f) which is more like 0.8660254...

Your two code snippets will result in the same value. It doesn’t matter how you construct the Vector2 value. In the end it’s just a struct / value type. The Vector2 constructor is literally just this.

public Vector2(float x, float y)
{
    this.x = x;
    this.y = y;
}

1

Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức sự kiện 5 sao Thông tin về chúng tôi Dịch vụ sinh nhật bé trai Dịch vụ sinh nhật bé gái Sự kiện trọn gói Các tiết mục giải trí Dịch vụ bổ trợ Tiệc cưới sang trọng Dịch vụ khai trương Tư vấn tổ chức sự kiện Hình ảnh sự kiện Cập nhật tin tức Liên hệ ngay Thuê chú hề chuyên nghiệp Tiệc tất niên cho công ty Trang trí tiệc cuối năm Tiệc tất niên độc đáo Sinh nhật bé Hải Đăng Sinh nhật đáng yêu bé Khánh Vân Sinh nhật sang trọng Bích Ngân Tiệc sinh nhật bé Thanh Trang Dịch vụ ông già Noel Xiếc thú vui nhộn Biểu diễn xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức tiệc uy tín Khám phá dịch vụ của chúng tôi Tiệc sinh nhật cho bé trai Trang trí tiệc cho bé gái Gói sự kiện chuyên nghiệp Chương trình giải trí hấp dẫn Dịch vụ hỗ trợ sự kiện Trang trí tiệc cưới đẹp Khởi đầu thành công với khai trương Chuyên gia tư vấn sự kiện Xem ảnh các sự kiện đẹp Tin mới về sự kiện Kết nối với đội ngũ chuyên gia Chú hề vui nhộn cho tiệc sinh nhật Ý tưởng tiệc cuối năm Tất niên độc đáo Trang trí tiệc hiện đại Tổ chức sinh nhật cho Hải Đăng Sinh nhật độc quyền Khánh Vân Phong cách tiệc Bích Ngân Trang trí tiệc bé Thanh Trang Thuê dịch vụ ông già Noel chuyên nghiệp Xem xiếc khỉ đặc sắc Xiếc quay đĩa thú vị
Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa
Thiết kế website Thiết kế website Thiết kế website Cách kháng tài khoản quảng cáo Mua bán Fanpage Facebook Dịch vụ SEO Tổ chức sinh nhật