Calculating angles and comparing them to apply logic

I’m trying to make a grappling hook style game in Unity. When the rope collides with an object, I move the anchor point to that position and save a List<Vector2> of positions.

I’m at the point now where I need to remove the last anchor based on the angle between the player and the last anchor and the last anchor and the second to last anchor.

Here’s a crude drawing to demonstrate:

  • A is the original anchor Point.
  • B is the recent anchor Point
  • Green is the player

In this example, there should be no detaching. However, if the angle between the player and B is the same or less than the angle between B and A, it should detach:

I’m struggling to pin down the logic here, and I fear I’ve spent so long on this that I’m starting to overcomplicate things.

Here’s the current logic that I’m using, which works 80% of the time:

Vector2 playerPosition = player.transform.position;
Vector2 lastAnchor = anchorPositions[anchorPositions.Count - 1];
Vector2 secondToLastAnchor = anchorPositions[anchorPositions.Count - 2];

Vector2 directionToLastAnchor = lastAnchor - playerPosition;
Vector2 directionToSecondToLastAnchor = secondToLastAnchor - lastAnchor;

bool anchorToLeftOfPlayer = directionToLastAnchor.x < 0;
bool anchorToRightOfPlayer = directionToLastAnchor.x > 0;

float angleToLastAnchor = Vector2.SignedAngle(playerPosition, lastAnchor);
float angleToSecondToLastAnchor = Vector2.SignedAngle(secondToLastAnchor, lastAnchor);

if (anchorToLeftOfPlayer) {
    if (angleToLastAnchor > angleToSecondToLastAnchor && directionToLastAnchor.x > directionToSecondToLastAnchor.x) {
        Debug.Break();
        DetachRopeAtIndex(anchorPositions.Count - 1);
    }
} else if (anchorToRightOfPlayer) {
    if (angleToLastAnchor < angleToSecondToLastAnchor && directionToLastAnchor.x < directionToSecondToLastAnchor.x) {
        Debug.Log("Detached because anchor on right of player");
        Debug.Break();
        DetachRopeAtIndex(anchorPositions.Count - 1);
    }
}

Here’s a human readable variation:

If anchor to the right of the player and angle B < angle A and direction B < direction A = DETACH

This breaks with the following scenario:

I’m not completely sure that I’m

  • Calculating the angles correctly
  • Applying the right logic
  • Not overcomplicating things
  • Not handing off this logic to Unity

The problem stems from the fact that the anchorPositions don’t have any reference as to which side of the wall they are attached to.

For example, the rope should detach in this state:

But not in this state:

Despite the fact that the positions of the anchors and the player are identical.

You can’t assume anything from the velocity of the player either, since they can be moving in either direction. The only thing that matters are the angles.

You can fix this by keeping track of the side of the rope that impacted the wall (either left or right), and using that instead of anchorToLeftOfPlayer and anchorToRightOfPlayer

2

Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức sự kiện 5 sao Thông tin về chúng tôi Dịch vụ sinh nhật bé trai Dịch vụ sinh nhật bé gái Sự kiện trọn gói Các tiết mục giải trí Dịch vụ bổ trợ Tiệc cưới sang trọng Dịch vụ khai trương Tư vấn tổ chức sự kiện Hình ảnh sự kiện Cập nhật tin tức Liên hệ ngay Thuê chú hề chuyên nghiệp Tiệc tất niên cho công ty Trang trí tiệc cuối năm Tiệc tất niên độc đáo Sinh nhật bé Hải Đăng Sinh nhật đáng yêu bé Khánh Vân Sinh nhật sang trọng Bích Ngân Tiệc sinh nhật bé Thanh Trang Dịch vụ ông già Noel Xiếc thú vui nhộn Biểu diễn xiếc quay đĩa Dịch vụ tổ chức tiệc uy tín Khám phá dịch vụ của chúng tôi Tiệc sinh nhật cho bé trai Trang trí tiệc cho bé gái Gói sự kiện chuyên nghiệp Chương trình giải trí hấp dẫn Dịch vụ hỗ trợ sự kiện Trang trí tiệc cưới đẹp Khởi đầu thành công với khai trương Chuyên gia tư vấn sự kiện Xem ảnh các sự kiện đẹp Tin mới về sự kiện Kết nối với đội ngũ chuyên gia Chú hề vui nhộn cho tiệc sinh nhật Ý tưởng tiệc cuối năm Tất niên độc đáo Trang trí tiệc hiện đại Tổ chức sinh nhật cho Hải Đăng Sinh nhật độc quyền Khánh Vân Phong cách tiệc Bích Ngân Trang trí tiệc bé Thanh Trang Thuê dịch vụ ông già Noel chuyên nghiệp Xem xiếc khỉ đặc sắc Xiếc quay đĩa thú vị
Trang chủ Giới thiệu Sinh nhật bé trai Sinh nhật bé gái Tổ chức sự kiện Biểu diễn giải trí Dịch vụ khác Trang trí tiệc cưới Tổ chức khai trương Tư vấn dịch vụ Thư viện ảnh Tin tức - sự kiện Liên hệ Chú hề sinh nhật Trang trí YEAR END PARTY công ty Trang trí tất niên cuối năm Trang trí tất niên xu hướng mới nhất Trang trí sinh nhật bé trai Hải Đăng Trang trí sinh nhật bé Khánh Vân Trang trí sinh nhật Bích Ngân Trang trí sinh nhật bé Thanh Trang Thuê ông già Noel phát quà Biểu diễn xiếc khỉ Xiếc quay đĩa
Thiết kế website Thiết kế website Thiết kế website Cách kháng tài khoản quảng cáo Mua bán Fanpage Facebook Dịch vụ SEO Tổ chức sinh nhật